Integritetspolicy
Personuppgiftshantering
Shoemed lämnar inte ut personuppgifter, mejladresser eller annan kundinformation till tredje part utan medgivande. Shoemed värnar om din personliga integritet och strävar alltid efter att skydda dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning för personuppgiftsskydd. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Exempel på detta kan vara grundläggande uppgifter om dig som namn och kontaktuppgifter, men även din köphistorik.
Hur använder vi dina personuppgifter?
Dina personuppgifter kan användas för identifikation, marknadsföring, nyhetsbrev, direktmarknadsföring, kundundersökningar eller för statistikändamål.
Uppgifterna kan användas för att kontakta dig via telefon, sms, per post eller e-mail, om du inte har invänt mot detta.
Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta marknadsföringen mot dig som kund eller avregistrera intresset för direktmarknadsföring på ditt användarkonto på shoemed.se. Vår målsättning är att nå ut med relevant information till dig som kund hos oss. Vi ringer endast för att återkoppla gällande order du har lagt hos oss på shoemed.se eller i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm.
Ditt personnummer kommer behandlas i samband med köp på faktura hos oss, enligt krav från det betalnings- kreditföretag som vi samarbetar med, som utför kreditupplysning.
Vi sparar även dina uppgifter på dina tidigare köp hos oss för att kunna följa upp och vara behjälpliga vid t.ex. eventuella reklamationsärenden.
Tillgång till, uppdatering och korrigering av dina personuppgifter
I enlighet med gällande lagstiftning, har du som konsument rätt att begära ut ett registerutdrag en gång per kalenderår helt gratis, på dina personuppgifter hos oss och hur dessa används.
För att begära ut den typen av information, måste du skicka in en skriftlig begäran till oss. I enlighet med gällande lagstiftning, ska denna begäran skickas in underskriven av dig via post till den adress som anges på shoemed.se.
Det går inte att skicka in en begäran via e-post.
Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga.
Nedan följer information om följande rättigheter (information hämtad från integritetsskyddsmyndighetens hemsida):
*Rätten till radering: Den registrerade har rätt att vända sig till er som personuppgiftsansvariga och be att uppgifterna om honom eller henne raderas. Uppgifterna måste raderas i följande fall:
- om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
- om behandlingen grundar sig på den registrerades samtycke och hen återkallar samtycket
- om behandlingen sker för direktmarknadsföring och den registrerade motsätter sig att uppgifterna behandlas
- om den registrerade motsätter sig personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än den registrerades intresse
- om personuppgifterna har behandlats olagligt
- om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
- om personuppgifterna avser barn och har samlats in i samband med att barnet skapar en profil i ett socialt nätverk.
*Rätten till begränsning av behandling: De registrerade har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften.
Rätten till begränsning gäller bland annat när den registrerade anser att uppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan den registrerade även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden uppgifternas korrekthet utreds.När begränsningen upphör ska ni som personuppgiftsansvariga informera den registrerade om detta.
*Rätten till att göra invändningar: Den registrerade har rätt att invända mot den personuppgiftsansvarigas behandling av hans eller hennes personuppgifter.
Rätten att invända gäller när personuppgifter behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning.Om den registrerade invänder mot behandlingen i sådana fall får den personuppgiftsansvariga endast fortsätta att behandla uppgifterna om det går att visa att det finns avgörande berättigade skäl till att uppgifterna måste behandlas som väger tyngre än den registrerades intressen, rättigheter och friheter eller om behandlingen sker för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.Den registrerade har alltid rätt att invända mot att hens personuppgifter används för direkt marknadsföring. En sådan invändning kan göras när som helst. Görs en invändning mot direkt marknadsföring, får personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål. Särskilda regler gäller för personuppgifter som behandlas för vetenskapliga och historiska forskningsändamål eller statistiska ändamål.
*Rätten till dataportabilitet: Den registrerade har i rätt att få ut och använda sina personuppgifter på annat håll, till exempel i en annan social medietjänst.
Ni som personuppgiftsansvariga är skyldiga att underlätta en sådan överflyttning av personuppgifter. En förutsättning är att den personuppgiftsansvariga behandlar personuppgifterna med stöd av ett samtycke från den registrerade eller för att uppfylla ett avtal.
Det gäller bara sådana personuppgifter som den registrerade själv har lämnat.
Klarna
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.
Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området.