Köpvillkor
Leverans
Vi skickar alla våra paket med PostNord. Vi strävar efter att alla paket ska levereras inom 3-5 arbetsdagar. Vissa artiklar på hemsidan är beställningsvaror, du ser aktuellt lagerstatus under priset när du är inne i artikelvyn och har valt den storlek du är intresserad av.
Om inget annat val görs vid beställningstillfället, sker leverans till ditt närmaste utlämningsställe. Privatpersoner kan välja hemleverans för 150 kronor och företag kan välja att få skorna levererade direkt till företaget för 150 kronor (via www.benify.se förmånsportal kostar hemleverans 100 kr). Aviseringen sker antingen via brev, sms eller mejl. SMS-avisering är helt kostnadsfritt och innebär att du kan hämta ut ditt paket en dag tidigare än om du väljer att få avisering via brev.
Trygg E-handel
Shoemed är certifierade av Trygg e-handel som skapar tydligare, enklare och mer enhetliga riktlinjer för vad som gäller vid e-handel. Att handla via företag som är med i Trygg e-handel ger både dig som konsument och oss som butik en större säkerhet.
Fraktkostnad - Privatperson
Fraktavgift: 59kr oavsett om du behåller varan eller ej.
Fraktkostnad - Företag
Fraktkostnaden för skor till företag inom Sverige är 150 kronor inklusive moms.
Betalsätt
För alla privatkunder använder vi oss av Klarna Checkout. Att betala via Klarna Checkout är enkelt och smidigt. När din order gått igenom kan du välja att ändra betalsätt till kort eller konto beroende på vad du föredrar.
Kredittiden för köp vid fakturabetalning är 14 dagar från det att fakturan skickas ut. Fakturan skickas i samband med leveransen. Ingen fakturaavgift tillkommer. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
Allt detta sköts av Klarna. Vid frågor om din faktura, kontakta dem på 08-120 120 10, måndag-torsdag 08.00–20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00–17.00.
Kreditprövning
Det görs en automatisk kreditprövning på alla privatkunder handlar via Klarna och av företag som väljer företagsfaktura. På grund av denna kreditprövning går inte kommuner och landsting igenom om de försöker handla mot faktura. Kontakta i så fall oss så hjälper vi er att lägga ordern manuellt.
Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning
När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kronor per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kronor, 29 kronor i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kronor per månad och din totalkostnad blir 11 458 kronor.
För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.
Retur
När du handlar hos oss på Shoemed har du alltid öppet köp och full returrätt inom 30 dagar från det att du mottagit din beställning. När du returnerar något till oss fyll i retursedeln med begärda uppgifter, packa varan väl och klistra på den förifyllda returfraktsedeln på paketet. Lämna in paketet på där du hämtade ut det så skickas det tillbaka till oss. Det är viktigt att du packar in kartongen i något, exempelvis påsen den kom i, då vi debiterar dig 200 kronor om kartongen inte är i samma skick som när den skickades ut. Detsamma gäller om skokartong/ eller emballage för varan saknas.
För att en retur ska godkännas ska produkten 1) vara i originalskick när vi får tillbaka den samt 2) vara returnerad inom de 30 dagarna som "öppet köp"-regeln är gällande. Annars tillkommer det en avgift. När vi har mottagit din retur återbetalas dina pengar inom 30 dagar. Shoemed står bara för en returfrakt.
Byte av vara
Förutsättningen är att varan är oskadad, i säljbart skick samt att även förpackningen, i förekommande fall, är det. Kort och gott så ska varan befinna sig i sådant skick att du själv skulle acceptera den som ny. När du skickar tillbaka skorna ska även bifogad följesedel samt retursedel med rätt ifyllda uppgifter ligga med i paketet.
Reklamation
Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad, var vänlig kontakta oss på kundtjanst@shoemed.se inom 30 dagar så hjälper vi dig med hur du går vidare. Varan ska återsändas till oss väl emballerad, i originalförpackning tillsammans med en skriftlig beskrivning av felet/bristen. När vi mottagit varan och godkänt reklamationen, gör vi något av följande:
- Reparerar varan om det är möjligt.
- Skickar en ny vara.
- Återbetalar dig för varan.
Eventuellt tvist
Vi kommer att följa Allmänna reklamationsnämnden vid eventuell tvist.
Transportskador
Vi ansvarar alltid för transportskador ut till dig men du måste själv anmäla dessa till posten på bestämmelseorten. Vid retur till oss står du för transportrisken.
Outlösta paket
För outlösta paket debiteras kunden kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad med 200 kronor.
Övrigt
Shoemed reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som står utanför vår kontroll. Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du hos Konsumentverket.
Har du några frågor kring våra köpevillkor, så kontakta oss på kundtjanst@shoemed.se.