✔ 2-5 dagars leverans   ✔ Hämta i butik - Fraktfritt     ✔ Öppet köp 30 dagar     Kundtjänst

    Supersök - sök bland våra tusentals skor!
    • Varumärke
    • Skotyper
    • Färg
    • Storlek
    • Egenskaper

FAQ

Retur och byte

Hur länge gäller öppet köp?

För köp via butiken på Odengatan 33: När du handlar i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm så har du 14 dagars öppet köp. Vi räknar endast vardagar på dessa 14 dagar eftersom butiken alltid håller stängt på söndagar. För köp via webbshopen shoemed.se :
När du handlar via webbshopen på shoemed.se och får din order hemskickad eller via företagspaket, så erbjuder vi 30 dagars öppet köp.
Hur skickar jag tillbaka varor? / Hur returnerar jag varor?
För köp via butiken på Odengatan 33:
Ta med dina varor och kvitto till butiken så hjälper vi dig med din retur. Kom ihåg att vi endast tar tillbaka oanvända varor, som endast provats hemma, och där originalförpackningen finns kvar.

Vi tar ej emot returer på:
- Skor som använts utomhus eller där man tydligt ser att skorna använts under längre period än vad som kan räknas som rimligt för att fastställa om en modell passar eller ej.
- Bruten förpackning på strumpor
- Sulor som inte tydligt har en utsatt prövotid.
- Skovård och fotvård
- Reavaror

För köp via webbshopen shoemed.se :
I sändningen som du tagit emot finner du en retursedel och en returfraktsedel. På retursedeln fyller du i varför du returnerar dina varor, t.ex. för byte av storlek eller färg. Packa sedan in dina varor tillsammans med retursedeln i något emballage, gärna samma som du fått dina varor levererade i.

Vi tar en avgift på 200kr på returer om vi mottar en retur utan emballage där skokartongen tejpats direkt på. Denna avgift gäller även för skadad varuförpackning, som inte beror på hantering av fraktbolag, utan skador som uppstår pga. misskötsel när varan är under kunds ansvar.

Tänk på att din retur ska vara säljbar till nästa kund. När varorna är inslagna i emballage, klistrar du på din returfraktsedel på emballaget och lämnar in paketet hos ditt närmaste ombud för PostNord. Be gärna om ett inlämningskvitto på ditt paket när du lämnar in det hos ombudet.

Vi tar ej emot returer på:
- Skor som använts utomhus eller där man tydligt ser att skorna använts under längre period än vad som kan räknas som rimligt för att fastställa om en modell passar eller ej.
- Bruten förpackning på strumpor, skovård eller fotvård.
- Använda sulor som inte tydligt har en utsatt prövotid.

Hur gör jag ett byte?
För byten via butiken på Odengatan 33:
Ta med dina varor och kvitto till butiken så hjälper vi dig med ditt byte. Kom ihåg att vi endast tar tillbaka oanvända varor, som endast provats hemma, och där originalförpackningen finns kvar.

Vi tar ej emot byten på:
- Skor som använts utomhus eller där man tydligt ser att skorna använts under längre period än vad som kan räknas som rimligt för att fastställa om en modell passar eller ej.
- Bruten förpackning på strumpor
- Använda sulor som inte tydligt har en utsatt prövotid.
- Skovård och fotvård
- Reavaror

För byten via webbshopen shoemed.se :
I sändningen som du tagit emot finner du en retursedel och en returfraktsedel.

På retursedeln fyller du i varför du returnerar dina varor, t.ex. för byte av storlek eller färg. Packa sedan in dina varor tillsammans med retursedeln i något emballage, gärna samma som du fått dina varor levererade i.

Vi tar en avgift på 200kr på returer om vi mottar en retur utan emballage där skokartongen tejpas direkt på. Denna avgift gäller även för skadad varuförpackning, som inte beror på hantering av fraktbolag, utan skador som uppstår pga. misskötsel när varan är under kunds ansvar.

När varorna är inslagna i emballage, klistrar du på din returfraktsedel och lämnar in paketet hos ditt närmaste ombud för PostNord. Be gärna om ett inlämningskvitto på ditt paket när du lämnar in det hos ombudet.

Vi tar ej emot byten på:
- Skor som använts utomhus eller där man tydligt ser att skorna använts under längre period än vad som kan räknas som rimligt för att fastställa om en modell passar eller ej.
- Bruten förpackning på strumpor, skovård eller fotvård.
- Använda sulor som inte tydligt har en utsatt prövotid.

Jag missade att lägga med retursedeln i paketet. Vad händer nu?
Paketet kommer komma fram till oss som vanligt, men det är viktigt att du kontaktar oss så snart du kan gällande din retur, så att den som hanterar din retur vet om du vill göra ett byte eller retur.

Det bästa är att maila oss på info@shoemed.se med ordernummer och ärende.

Jag ska returnera två olika order, kan de skickas i samma paket?
Nej, dina beställningar ligger på två olika ordernummer, därför måste de returneras med tillhörande returfraktsedel. På så vis blir det inga missförstånd när ditt paket kommer in till vårt lager, eller om ditt paket skulle komma bort i sändningen av någon anledning.

Hur lång tid tar det innan jag får mitt byte?
När du lämnat in ditt paket hos ditt ombud, skickar vi ut ditt byte inom fem arbetsdagar från att paketet kommit in till vårt lager. Detta gäller förutsatt att vi har det du vill byta till på lager.

Ibland behöver vi beställa något som saknas från leverantören och då kan det ta ca. 1 vecka extra innan vi kan skicka ut ditt byte.

Det går även bra att genomföra sitt byte i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm. Ta med legitimation.


Leverans och order

Jag saknar sändningsnummer för att hämta ut mitt paket hos ombud. Hur gör jag då?
För att få fram ditt sändningsnummer, kontaktar du oss på info@shoemed.se eller på 08-730 00 84.

Hur lång är leveranstiden? / När får jag min order skickad?
Våra leveranstider ligger på 3-5 arbetsdagar, förutsatt att det du beställt finns på lager. Vi reserverar oss för eventuell överförsäljning och för förseningar som beror på utomstående hantering av din sändning av t.ex. av fraktbolaget.

Hur länge ligger mitt paket kvar hos ombudet?
Ditt paket ligger kvar hos ombudet i 2 veckor.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Ditt paket skickas tillbaka till oss automatiskt efter 2 veckor, men vi kommer ta ut en hanteringsavgift på 200 kr av dig för ditt outlösta paket.

Hur ändrar eller avbokar jag min order?
Du kan annullera/ ändra din order via info@shoemed.se eller via telefon på 08-730 00 84.

Observera att vi inte kan ändra din order till ett dyrare belopp än vad som beställts från början, vi kan endast ändra din order till samma eller lägre belopp.

Varför har jag inte fått alla varor?
Vi är noggranna och vill packa din order så fort som möjligt, men det kan hända att ordermottagningen missar en vara på din order när denna plockas då detta fortfarande sköts manuellt hos oss, där ber vi om ursäkt på förhand.

Men oftast beror en saknad vara på att den är slutsåld eller pga. överförsäljning. Du blir alltid informerad om detta via angiven mailadress.

Vilka leveransalternativ erbjuder ni?
Våra leveranser går via PostNord och vi erbjuder:
- PostNord ombud
- Hemleverans
- Företagspaket
- Hämta ut i vår butik på Odengatan 33

Kan jag hämta mitt paket i er butik?
Absolut! Du kan beställa varor för upphämtning i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm. Det är fraktfritt och vi sms:ar dig så snart din order är plockad och redo för upphämtning.

Levererar ni utanför Sverige?
Nej tyvärr, i dagsläget levererar vi bara inom Sverige.

Vad kostar frakten?
Fraktkostnaden för privata paket till ombud är 59 kr.
Fraktkostnaden för privata paket hemleverans är 150 kr.
Fraktkostnader för företagspaket är 150 kr.
Fraktfritt – hämta i butik


Betalning och återbetalning


När och hur skickas min faktura?
Din faktura skickas ut till din angivna mailadress per automatik så fort din sändning skickats ut.

Jag ska returnera delar av min order. Hur blir det med fakturan?
Du kan returnera delar av din order och betala för de varorna du valt att behålla. Du betalar samma faktura som du fått utskickad från början och det resterande beloppet på de returnerade varorna kommer krediteras så fort din retur kommit tillbaka till vårt lager och behandlats.

Jag har returnerat min order, när får jag min återbetalning?
Återbetalning för din retur kan ta upptill 30 dagar, men oftast går det mycket fortare än så. Vår behandlingstid för returer brukar ligga på max 5 dagar.

Jag har returnerat/gjort ett byte. Kan jag betala med samma faktura?
Ja, du betalar samma faktura oavsett om du lämnat tillbaka en del av din order eller om du gjort byte av färg eller storlek eller bytt till en billigare vara.

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?
För köp via butiken på Odengatan 33:
Vår butik är kontantfri så där kan vi endast erbjuda kortbetalning.

För köp via webbshopen shoemed.se :
I vår webbshop kan du betala med kort, faktura privatperson (Klarna), faktura företagskund (Klarna).


Reklamation


Hur gör jag för att reklamera en vara?
För reklamation via butiken på Odengatan 33:
Ta med din skadade vara tillsammans med kvitto eller kontoutdrag för köpet så hjälper vi dig med ditt ärende på plats. Vi följer de riktlinjer och lagar som finns i enlighet med Konsumentköplagen och Allmänna reklamationsnämnden.

För reklamation via webbshopen shoemed.se :
I första hand tar vi emot bilder och en kort beskrivning på det som gått sönder via info@shoemed.se. Därefter tar vi kontakt med dig och hjälper dig i ditt ärende. Vi följer de riktlinjer och lagar som finns i enlighet med Konsumentköplagen och Allmänna reklamationsnämnden.

Hur kommer min reklamation att behandlas?
Alla reklamationer behandlas individuellt i enlighet med de riktlinjer och lagar som Konsumentköplagen och Allmänna reklamationsnämnden tagit fram. Vid köp i butik måste kvitto kunna uppvisas för inköpsdatum och summan man betalat hos oss. Via shoemed.se finns köpet registrerat på ditt konto och där kan vi hjälpa till att få fram den informationen.

Vi tar alltid hänsyn till slitage och förutsättningar som våra produkter utsätt för.

T.ex. en sko som inte är tillverkad för att tåla arbetsmiljö i kök, kan snabbt bli förstörd och gå sönder om den trots allt används i köksmiljö. Detta räknas då inte som en reklamation.

Men vårt mål är att inom rimliga gränser, hjälpa våra kunder i dessa ärenden.