Returer och byten


Returrätt online på www.shoemed.se

När du handlar hos oss på www.shoemed.se har du alltid öppet köp och full returrätt inom 30 dagar från det att du mottagit din beställning.

Hur returnerar jag online?

När du returnerar något till oss fyller du i retursedeln som finns med i utskicket. Fyll i de begärda uppgifterna, packa varan väl och klistra på returfraktsedeln på paketet/emballaget. Sätt INTE tejp eller etiketter direkt på originalförpackningen. Lämna in paketet på det ställe där du hämtade ut det så skickas det tillbaka till oss.

Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska alltid skickas i originalförpackning om du fått med en sådan vid köpet, t.ex. skokartong. Originalförpackningen ska vara i ursprungligt skick. För att en retur ska godkännas ska alltså produkten (kartong + produkt) vara i originalskick när vi får tillbaka den. Vi debiterar dig 200 kronor om kartongen inte är i samma skick som när den skickades ut. Syns det att skorna har använts (inte är i originalskick) kommer vi att skicka tillbaka skorna (ej kreditera dem) och debiterar er för en ny frakt (79 SEK).

För att en retur ska godkännas ska 1) kartong vara i originalskick, 2) produkten vara i originalskick när vi får tillbaka den samt 3) vara returnerad inom de 30 dagarna som "öppet köp"-regeln är gällande. Annars tillkommer det en avgift.

Notera dock att återbetalning enligt lag ska ske vid det tillfälle som sker först av att vi fått tillbaka varan eller vi fått bevis om att varan skickats tillbaka.

Shoemed står bara för en (1 st) returfrakt.

Saknar du en retursedel - kontakta oss.

Om du inte utnyttjar ovan nämnda retursedel så är returadressen dit du som konsument kan returnera varorna:
Shoemed AB
Tulegatan 16
113 53 Stockholm

Glöm då inte att notera ditt namn, din adress, ditt telefonnummer, ditt ordernummer och orsak till retur. Samma regler kring emballage gäller som ovan.

Returrätt i butik

Du är alltid välkommen att returnera produkten inom 14 dagar i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm, Sverige. Kom ihåg att du behöver visa upp originalkvitto och att produkten ska vara i samma skick som vid köptillfället samt ha etiketterna kvar.

Återbetalningen sker till samma betalsätt som användes vid köpet. Har du betalat med kort, görs återbetalningen endast till samma kort som vid köptillfället. Om det ursprungliga kortet inte kan uppvisas vid retur görs återbetalningen till ett tillgodokort. Retur med gåvokvitto återbetalas till ett tillgodokort. 

Saknas kvittot för en godkänd retur kan du byta till en ny produkt för samma aktuella försäljningspris. 

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt vid köp av varor på vår webbplats. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller någon av dig angiven person tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Därefter har du 14 dagar på sig att skicka tillbaka varan till oss.

Om du alltså vill ångra köpet har du 14 dagar på dig, efter att ångerfristen löpt ut, att skicka tillbaka varan till oss. Du använder retursedeln som finns med i utskicket. Fyll i de begärda uppgifterna, packa varan väl och klistra på returfraktsedeln på paketet/emballaget. Sätt inte tejp eller etiketter direkt på originalförpackningen. Lämna in paketet på det ställe där du hämtade ut det så skickas det tillbaka till oss.

Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska alltid skickas i originalförpackning om du fått med sådan vid köpet, t.ex. skokartong och medföljande emballage. Originalförpackningen ska vara i ursprungligt skick. Vi debiterar dig 200 kronor om kartongen inte är i samma skick som när den skickades ut. Detsamma gäller om emballage för varan saknas. Angående själva varan får du självklart titta på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas eller är skadad är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen. Värdeminskningsavdragen kan vara upp till 100 % av värdet på varan. Vi kommer att informera dig som konsumenten om att en värdeminskningsavdrag görs om du, som beskrivits ovan, hanterat varan i större omfattning än tillåtet enligt lag.
Sätt inte tejp eller etiketter direkt på originalförpackningen.

Shoemed står bara för en returfrakt.

Saknar du en retursedel - kontakta oss.

Om du vill kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram kan du ladda ner den här.

Shoemed AB ska återbetala summan inom 14 dagar från det att konsumenten skickat ångermeddelandet via ett mail. Shoemed AB kan även skicka tillbaka summan till konsumenten om Shoemed AB har mottagit varan eller emottagit annat bevis på att varan har skickats. Samma betalningssätt som den ursprungliga betalningen användas för återbetalningen dvs summan ska återbetalas på samma sätt som betalningen skett dvs har kortbetalning använts så ska återbetalning ske på det använda kortet.

Konsumenten ska returnera varan, om ej ångersedeln används, till följande adress:
Shoemed AB
Tulegatan 16
113 53 Stockholm

Glöm inte att notera ditt namn, din adress, ditt telefonnummer, ditt ordernummer och orsak till retur. Samma regler kring emballage gäller som ovan.

Reklamationsrätt

Du har rätt att reklamera varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning dvs reklamationsrätten gäller i tre år och två månader dock bör Du som konsument reklamera inom skälig tid dvs inom två månader som alltid anses vara inom skälig tid.

Skulle du få en defekt eller fellevererad vara, eller om det är något annat som avviker från din beställning så kontakta oss så snart felet upptäcks på info@shoemed.se inom skälig tid från det att du mottagit varan. Varan ska återsändas till oss väl emballerad, i originalförpackning tillsammans med en skriftlig beskrivning av felet/bristen.

När vi mottagit varan och godkänt reklamationen, gör vi något av följande:
• Reparerar varan om det är möjligt.
• Skickar en ny vara.
• Återbetalar dig för varan, vilket sker inom 30 dagar. Samma betalningssätt som den ursprungliga betalningen användas för återbetalningen.
 
Du kan även ta med produkten och originalkvittot till vår butik på Odengatan 33, Stockholm, Sverige. Vid reklamation skall du alltid uppvisa kvitto eller köpebevis.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Webbadress: www.arn.se
 
EU ODR: European Commission Online Dispute Resolution 
Webbadress: https://ec.europa.eu/odr
Adress: Generaldirektoratet för rättsliga frågor och konsumentfrågor, Europeiska kommissionen, 1049 Bruxelles/Brussel, Belgien

Bytesrätt

Beställd och oanvänd vara (dock icke rea vara) kan bytas inom 30 dagar efter att varan finns att hämta på utlämningsstället. Du returnerar varan och lägger en ny beställning (se ovan). Vi har tyvärr inte möjlighet att byta storlek via e-post eller meddelande på retursedel.




Logga in

Om Shoemed

Shoemed är en av Sveriges främsta aktörer inom segmentet funktionella skor. Vårt intresse för en bekväm vardag där fothälsa bidrar till välmående på arbetet och fritiden genomsyrar vårt sortiment. Alla skor och varumärken på Shoemed handplockas med stor eftertanke så att vi ska kunna erbjuda en variation av läster, material och funktioner på sulor. På Shoemed är vi specialister inte minst inom arbetsskor för olika yrkesområden.

Arbetsskor

Rätt jobbskor på arbetet är viktigt för att du och din kropp ska må bra. Olika yrken kräver olika funktioner och vi kan nästa lova att vilket yrke du än har så ska vi kunna hjälpa dig att hitta en sko som passar. Du som jobbar inom vården kan köpa dina vårdskor, du som arbetar i restaurang dina köksskor, du som jobbar på hotell eller liknanade serviceyrke hittar dina uniformsskor hos oss.

Fritidsskor

I våra butiker och i vår webbshop hittar ni ett brett urval av bra och funktionella fritidsskor. Att jobba med arbetsskor till olika yrken som kräver mycket av ett par skor har gett oss stor kunskap kring vad en bra sko bör erbjuda. Den kunskapen har vi tagit med oss till vårt urval av fritidsskor vilket gör att våra fritidsskor håller samma standard och motsvarar samma krav som vi ställer på de arbetsskor vi säljer.